Secret Must logo

Όλα όσα πρέπει να γνωρίζουμε για τον καφέ

Όλα όσα πρέπει να γνωρίζουμε για τον καφέΓια πολλούς από εμάς ο καφές αποτελεί γευστική απόλαυση και εξάρτηση όπως η σοκολάτα. Αντιλαμβανόμαστε το άρωμα του και το είδος του από αρκετά μέτρα μακριά! Ας δούμε λοιπόν τι είναι ο καφές , από πού προέρχεται και ποια είναι η σημασία του για τον ανθρώπινο οργανισμό.

 

Ο καφές παράγεται από το καφεόδεντρο το οποίο ανήκει στην οικογένεια Rubiaceae, του γένους Coffea. Το καφεόδεντρο είναι ένας αειθαλής κορμώδης θάμνος που μοιάζει αρκετά με την κερασιά και καλλιεργείται στην τροπική ζώνη. Απαιτούνται περίπου 3 με 4 χρόνια για να αποδώσει καρπούς ένα καφεόδεντρο το οποίο φτάνει περίπου τα 5 μέτρα. Τα φύλλα του έχουν σκούρο, πράσινο και λαμπερό χρώμα και τα λευκά άνθη του έχουν ένα χαρακτηριστικό άρωμα. Οι καρποί του έχουν οβάλ σχήμα, με μήκος 1,5 εκατοστό.Έχουν πράσινο χρώμα και όταν ωριμάσουν γίνονται κίτρινα και κόκκινα, ενώ μαυρίζουν όταν μαραθούν. Κάθε καρπός συνήθως αποτελείται από δυο σπόρους που ωριμάζουν σε διάστημα επτά με εννέα μηνών ,τους οποίους χρησιμοποιούμε αφού έχουν ωριμάσει για να πάρουμε τον καφέ στην τελική του μορφή.

Οι δυο κύριες ποικιλίες καφέ που καλλιεργούνται είναι ο Coffea Arabica που δίνει τους καρπούς με την καλύτερη γεύση και άρωμα, και ο Coffea canephora robusta  ο οποίος περιέχει περισσότερη καφεϊνη.

Ανάλογα με την χώρα προέλευσης του καφέ παρουσιάζονται διαφορές στα χαρακτηριστικά του ακόμη και στις ίδιες ποικιλίες.Το άρωμα και η γεύση του καφέ οφείλονται σε μεγάλο βαθμό στην καφεόλη, ένα αρωματικό έλαιο το οποίο σχηματίζεται κατά το καβούρδισμα του καφέ.

Προτού καταναλωθεί ο καφές περνά τις εξής διαδικασίες:

  1.    Συλλογή των καρπών και των κόκκων
  2.    Διαλογή ανάλογα με το χρώμα και την ωρίμανσή τους
  3.    Διαδικασία ζύμωσης των σπόρων
  4.    Καθαρισμός
  5.    Αποξήρανση
  6.     Καβούρδισμα

                                                            

Είδη καφέ

Espresso

Ο espresso είναι σε μορφή πολύ λεπτής σκόνης, πούδρας θα λέγαμε, ο οποίος παρασκευάζεται υπό την πίεση ζεστού νερού. Το κυριότερο χαρακτηριστικό του είναι το καϊμάκι που δημιουργείται  με την παρασκευή του το οποίο έχει καφεκόκκινο χρώμα. Το συγκεκριμένο καϊμάκι αποτελείται από φυτικά έλαια, πρωτεΐνες και σάκχαρα.

Καφέδες που έχουν ως βάση των espresso  είναι οι : ristretto, lungo, doppio, Americano, espresso freddo, macchiato, latte, latte macchiato, mocha, espresso con Panna.

Cappuccino

Για την  παρασκευή  του απαιτείται γάλα και espresso.

Ελληνικός καφές

Καφές σε πολύ λεπτή σκόνη που τοποθετείται σε μπρίκι με νερό.

Στιγμιαίος καφές – Φραπέ

Κόκκοι καφέ  που έχουν υποστεί επεξεργασία απομάκρυνσης της υγρασίας. Διατηρείται για αρκετό καιρό αν είναι σε καλά αεροστεγώς κλειστή συσκευασία.

Ντεκαφεϊνέ

Η καφεΐνη απομακρύνεται με χημικές μεθόδους. Η διαδικασία αυτή δεν επηρεάζει τις οργανοληπτικές ιδιότητες του καφέ σε μεγάλο ποσοστό.

 

Μπορεί οποιοδήποτε είδος καφέ να αποτελέσει κίνδυνο κίνδυνο για την ανθρώπινη υγεία;

Εάν όλα τα είδη καφέ καταναλώνονται με μέτρο και χωρίς υπερβολές στα πρόσθετα συστατικά τους (σιρόπια, κρέμα γάλακτος, σαντιγί, ζάχαρη), δεν προκαλούν κανένα πρόβλημα στην υγεία μας.

Τι είναι η καφεΐνη;

Είναι ένα αλκαλοειδές συστατικό , το οποίο δρα ως διεγερτικό στον ανθρώπινο οργανισμό. Υπάρχει και στο τσάι και στο κακάο. Όταν προέρχεται από καφέ δρα 30 λεπτά μετά την κατανάλωσή της και μας κρατά σε εγρήγορση για περίπου 2 ώρες. Αν προέρχεται από τσάι δρα μετά από 2 ώρες και μας κρατά σε εγρήγορση για περίπου 8 ώρες!

Ύστερα από πολλές έρευνες αποδείχθηκε πως η καφεΐνη δεν προκαλεί εξάρτηση και είναι ασφαλής προς κατανάλωση. Επίσης βρέθηκε πως δεν προκαλεί αφυδάτωση όπως υποστηρίζουν αρκετοί λόγω της διουρητικής της δράσης.

Η μέτρια πρόσληψη καφείνης φαίνεται πως έχει θετικές επιδράσεις στην πνευματική και σωματική απόδοση. Έχει αποδειχθεί πως αυξάνει την απόδοση σε αθλήματα αντοχής , χαρίζει μεγαλύτερη απόδοση στην όραση και καλύτερο χρόνο αντίδρασης σε νέα ερεθίσματα και αυξημένη μνήμη.

Άτομα που συστηματικά καταναλώνουν ροφήματα με καφεΐνη εμφανίζουν ανοχή σε αυτήν και δεν αντιμετωπίζουν προβλήματα με τον ύπνο τους.

Η καφεΐνη δεν συσσωρεύεται στο σώμα και αποβάλλεται από αυτό 3-4 ώρες μετά την πρόσληψή της.

Μερικές ακόμα θετικές επιδράσεις του καφέ:

  •       Βελτιώνει την αναπνοή και μειώνει τις κρίσεις άσθματος χάρη στη βρογχοδιαστολή που προκαλεί η καφεΐνη.
  •       Μειώνει την απελευθέρωση της ισταμίνης με αποτέλεσμα να ανακουφίζει από κάποιες αλλεργίες.
  •       Ανακουφίζει από την δυσκοιλιότητα, αυξάνοντας την κινητικότητα του εντέρου.
  •       Προφυλάσσει τις γυναίκες από την πιθανότητα εμφάνισης καρκίνου του μαστού και τους άντρες από την πιθανότητα             εμφάνισης της ασθένειας Parkinson.
  •       Μειώνει τις πιθανότητες εμφάνισης κίρρωσης του ύπατος, πέτρας στην χολή και στα νεφρά, διαβήτη τύπου 2 και                       καρκίνου του παχέος εντέρου.
  •       Αυξάνει την θερμογενετική επίδραση της τροφής αυξάνοντας έτσι τον μεταβολικό ρυθμό.
  •       Ανεβάζει τη διάθεση και δρα ως αντικαταθλιπτικό φάρμακο.

 

Περιεκτικότητα καφεΐνης σε διάφορα ροφήματα και καφέδες

Ρόφημα/Τρόφιμο

ml

mg  καφεΐνης

Τσάι

240

40

Αναψυκτικό τύπου cola

240

24

Κακάο ρόφημα

240

6

Σοκολατούχο γάλα

240

5

Σοκολάτα γάλακτος

30 g

6

Σοκολάτα υγείας

30 g

20

Γαλλικός καφές

200

60-180

Espresso

30

30-50

Στιγμιαίος καφές

200

60-180

Ντεκαφεϊνέ στιγμιαίος καφές

200

1-5

 

Γενικές συστάσεις για την ημερήσια πρόσληψη καφεΐνης:

Ηλικία Mg/ημέρα
Ενήλικοι άνδρες Έως 400
Ενήλικες γυναίκες Έως 300
Έφηβοι 2,5mg/kg σωματικού βάρους

 

Και ένα καθαρά γυναικείο ερώτημα: Η πρόσληψη καφεΐνης προκαλεί κυτταρίτιδα;

Δεν υπάρχει κάποια επιστημονική μελέτη που να αποδεικνύει πως η κατανάλωση καφέ ή ροφημάτων που περιέχουν καφεΐνη προκαλούν κυτταρίτιδα ή επιδεινώνουν την κατάσταση της ήδη υπάρχουσας.

Τέλος, έχει βρεθεί πως ο καφές περιέχει σημαντική ποσότητα αντιοξειδωτικών ουσιών που δρουν ενάντια στις ελεύθερες ρίζες.

 

Σας άρεσε; κάντε like για να ξέρουμε τι θέματα σας αρέσουν!
Spread the love
  • 36
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
    36
    Shares

Facebook Comments

About the Author

Related Posts

Leave a Reply

*

NEWSLETTER
Εγγραφείτε στα newsletter μας για να μη χάνετε άρθρο!
Μισούμε το σπαμ όσο και εσείς!
Εγγραφείτε για να μη χάνετε κανένα άρθρο!
Μισούμε το σπαμ όσο και εσείς!
ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ;
Εάν σας άρεσε το περιεχόμενο κάντε like και μοιραστείτε την σελίδα μας, σημαίνει πολλά για εμάς και συμβάλει στην βελτίωση της.
Εγγραφείτε για να μη χάνετε κανένα άρθρο!
Μισούμε το σπαμ όσο και εσείς!

Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Περισσότερες πληροφορίες.

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο